tisdag 20 juli 2010

Hotellrum med hjusdjur


I Bejing bodde jag och Sambo på ett Orange Hotel. Det var mycket rent, modernt och prydligt, men rummen var ganska små rum. Vi tyckte att det funkade utmärkt. I rummet bodde även denna fisk.

Rubiks kub är i den vanliga storleken så akvariet är verkligen minimalt. Jag trodde först att fisken var konstgjord, men icke. Den levde. På en liten lapp stod att fisken heter Peter och att Peter inte känner sig ensam nu när jag bodde i rummet med den.

Jag gissar att orsaken är att man ska känna sig lite hemma, när ett levande väsen liksom tar emot en. Det funkade. Det första vi gjorde när vi kom "hem" till hotellrummet var att se hur Peter hade det. Vi skruvade upp luftkonditioneringen så att hans vatten skulle vara behagligt för honom (brukar inte akvariefiskar ha en så där 28 grader?) och vi placerade allehanda märkliga föremål nära akvarieglasets sidor så att Peter skulle få något att titta på.

På lappen stod också att Peter inte fick äta något, han gick på diet och hotellet ordnade det. Antar att Peter fick sin mat av städerskan.

Jag saknar honom faktiskt.

1 kommentar:

  1. Vilken affärsidé! För helt klart gör det att man känner sig mer hemma!Och åker ni tillbaks vill ni säkert till just det hotellet och till Peter.

    SvaraRadera