torsdag 22 oktober 2009

Krematorietävling

Läser i Dagens Nyheter om tävlingen för ett Nytt krematorium på Skogskyrkogården. Den avgörs nu i oktober. Utställningar visas på Tekniska Nämndhuset, Arkitektmuseet och Stockholms stadsmuseum till och med den 18 december. Vi får inte vara med och rösta, men vi (kreti och pleti) får i alla fall se vilka förslag som varit på tapeten.

En "krematorietävling" klingar fruktansvärt i mina öron och skär i mina ögon.
Men varför? Klart att vi ska ha ett vackert krematorium på Skogskyrkogården.
Men tävling? Klart att vi ska ha en tävling så att flera får chansen och vi ska kunna välja det vackraste alternativet.

Tror att det är krematiorerna från förintelselägren som spökar när jag reagerar så starkt. Man talar ju inte om krematorier annars.

http://www.arkitekt.se/s50030/f9045


Proposals / Förslagen:
Vid gläntan (på engelska)
Columbarium (på engelska)
Sten i skogen (på engelska)
Skogsskimmer (på engelska)
Gläntan (på engelska)

Jag hejar på Gläntan. Jag är inte säker men jag tror att det är det italienska förslaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar