tisdag 17 augusti 2010

En röst på Piratpartiet

Jag sitter och skriver in barns personnummer i ett register som myndigheterna har insyn i. Myndigheterna kommer att kunna hitta information om alla människors relationer, inte bara på facebook, utan i en miljard andra register. Myndigheterna kommer att kunna se vilka kompisar individen hade i friidrottsklubben (det är där min roll kommer in) och inom nästan alla aktiviteter för barn, i skolorna, förskoleaktiviter, ungdomsaktiviteter och så vidare.
Jag känner stor olust.
Jag tänker på judeförföljelsen och undrar vem som nästa gång står på tur. Kanske bara opponenter till ett samhällssystem. I olika register kan myndigheter finna spår av så gott som alla vänskapsband som man skaffat sig under sitt liv. För det är ju så vi umgås. Genom kurser, klubbar, skolgång och så småning om arbetsplatser. Om du behöver hjälp, vänder du dig till en vän.
Min olust är kväljande. Jag vill verkligen INTE sitta och förse myndigheterna med barnens personnummer. Hur länge kommer vi att betrakta staten som god?
Tanken på att ge staten rätt att avlyssna nättrafik och telefonsamtal, är horribelt - om inte misstanken att ytterst allvarliga brott ska/ska ha begås/begåtts. Och knappt det borde kunna berättiga den sortens kränkning. För att oskyldiga blir drabbade är ofrånkomligt. Det är ju misstanken som räknas.
Ja, jag är positiv till Piratpartiet.
Nu läser jag att partiet i framtiden kommer att sköta driften av flera Wikileaksservrar.
Ännu ett skäl att rösta på partiet.

1 kommentar:

  1. om man inte vill ha bidrag från staten behöver man inte ge det som staten vill ha ( ex pers nr, så man kan svara i revision till att skattemedel verkligen går till föreningar med verkliga personer) .
    Det är som ett avtal mellan två parter vilket som helst.
    Om du inte vill ha rabatter när du handlar; betala inte med ditt medlemskort i affären ( ex ICA, Åhlens, NK, Konsum, Ikea). För att bli medlem lämnar du personnummer och spårbarheten är enorm.

    När vi väljer att bli medlemmar i en förening så lämnar vi personnummer. Av olika anledningar. En för att den ska få statliga medel, skatt från andra ( som vill kolla att deras skattemedel verkligen går rätt) . En annan för att vi vill få erbjudanden och rabatter.

    Allt har sitt pris. Vårt personnummer har sitt. Och vi ska inte inbilla oss något annat. Vi vill gärna ha. gratis, billigt. Men vi vill inte betala. Allt kostar. Något. En risk eller pengar.

    Vill ni klara er utan insyn? Önska inte att någon annan ska betala. (= inga rabatter, inga statliga medel)

    men.... att vara medlem i en idrottsförening... som kan få statliga medel. Det finns väl inget bättre skäl än att bjuda på sitt personnummer!! Jag vill GÄRNA bli registrerad för allt gott jag gör. Jag vill GÄRNA att alla ska kunna se och följa upp allt gott jag gör.

    Fortsätt att registrera! Se det till att du skirver in dem. Helt offentligt. I den Hälsosamma livsstilen att idrotta!!

    SvaraRadera