måndag 31 januari 2011

Don Pasquale, en komisk opera i tre akter

Det blir en opera till våren. En komedi som Philip Zandén har regisserat. Den ska vi se.

Är det löjligt att bli kär när man är gammal? Är det politiskt korrekt att i tjugoförsta århundradet skratta åt en komedi om gubbsjuka klädd i artonhundratalets sprudlande skönsång? Donizetti har komponerat spirituell musik till en grym fars om farbrodern som vill gifta sig med en ung flicka. Den klassiska buffaoperan har fått ny svensk text. Vi kan skratta med komedins figurer eller åt oss själva. Och ibland stannar farskarusellen och det lyriska välljudet härskar.

Musik: Gaetano Donizetti Text: Michele Accursi Svensk text: Sven Hugo Persson Scenografi: Lars Östbergh Kostym: Sven Haraldsson Ljus: Linus Fellbom Dramaturg: Suzanne Marko Regi: Philip Zandén

Vill man se en komedi på operan? Figaros bröllop känns ju nästan lite operettartat. Jag föredrar opera framför operett. Men vad sjutton. Döende och elände känns som jag fått nog av. Hoppas att jag får skratta.

Don Pasquale på Operans webbsida

2 kommentarer:

  1. Jag hoppas verkligen med att du får skratta! Den låter onekligen rolig. Kanske skulle våga mig på att "testa" opera jag med... :-)

    SvaraRadera
  2. Köpte biljetter, men lång fram... Återkommer med rapport när jag sett den. Om det inte krockar med Bad Gastain. Hm. Då får någon annan återkomma med rapport till mig.

    SvaraRadera