onsdag 19 januari 2011

Litet vardagsmysterium

Hur tänkte de nu? De tänkte säkert smart, men jag undrar faktiskt. Det var på bussen på väg hem igår kväll. Jag åkte 4:an över Västerbron. Stod vid dörren och tittade mig omkring. Mörkret såg kompakt ut utanför bussens fönster. Människorna var känsliga för mina blickar och det hampade sig så att jag fäste blicken på dörrarna. På den del av dörrarna som inte var fönster. Då såg jag en liten lapp. Den satt längst ned på själva fönsterrutan. Vilket märkligt ställa att sätta en lapp på, tänkte jag. Och såg lite närmare på den. För lappen hamnade inte direkt i ögonhöjd på en normallång person, mer i knähöjd.
Det stod Utgång, Låt barnen gå av först.
Jättebra, men i knähöjd är det nog bara de knähöga barnen som läser lappen. Om de kan läsa. Inte så många knähöga barn kan det.
Kanske någon hade skojat och satt lappen där. För om någon i knähöjd kan läsa, vad hjälper det om de vet att de ska gå av först och de stora människorna omkring inte läser. Det är inte lätt för en knähög att göra sig gällande bland de stora en och en halvmeter till två meterhöga varelserna omkring. Antar att det är orsaken till att lapparna finns.
Men lappen fanns på samma ställe, prydligt fastklistrat precis i mitten av rutan, även på den vänstra dörren.
Så jag undrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar