Men Friedrich egen konst slog allt.
I detaljskisser målades upp hur konstnären arbetade. Hur han ensam gick ut i naturen och skissade av detaljer, träd, småväxter och även noterade hur de växte – i skuggan eller något annat.
Hemma i sin ateljé komponerade han sedan med hjälp av passare, linjal och det gyllene snittet det perfekta konstverket. Ja, det är ju Friedrich som sagt:
”Tillslut ditt kroppsliga öga så att du först ser din bild med ditt själsliga öga. Framkalla sedan det du skådat i mörkret så att det återverkar på andra utifrån och in”.
Jag älskar hans bilder. Jag ser in i hans många gånger så mörka bilder och älskar ljuset. Ofta förlägger han ljuset bakom motivet. Först lägger han en mörk fas, gärna med motivet stickande upp, antingen i mitten eller symetriskt som två torn på jämt avstånd från mitten. Sedan mellanfasen där ljuset liksom faller och så slutligen en mörkare eller diffusare avslutning av målningen i fjärran.
Han målar det jag söker när jag vill fotografera. Det hemlighetsfulla ljuset.








Inga kommentarer:
Skicka en kommentar