söndag 7 februari 2010

Yoga mot brott och straff

Läser ett några dagar gammalt TT-telegram som intresserar mig! I den indiska delstaten Madhya Pradesh kommer fångar som anmäler sig till yogakurser att friges i förtid, meddelar myndigheterna. Orsaken är att yogan anses förbättra självkontrollen. För var tredje månad som en intern underkastar sig djupandningsövningar och balansställningar kapas 15 dagar av stafftiden, berättar delstatens fångvårdschef Sanjay Mane.
Jag tycker att det låter fantastiskt. Och vettigt. Alla gillar inte yoga, men jag tror att på sikt påverkas alla som utför övningarna. Jag kan dessutom tänka mig att yoga är en vettig väg till meditation för brottslingar. Har för mig att jag läste om en undersökning från svenska fängelser där man kom fram till att fångar i högre andel än den övriga befolkningen har adhd eller liknande. För oroliga själar är yogans rörelser den lättare vägen till lugn och meditation.

2 kommentarer:

  1. Man vet även att löpning är bra så tänk om de kundebörja kombinera de tu...

    SvaraRadera
  2. =) Ja, jag håller med. Längre löppass är meditativa. Och man får bort nervös överskottsenergi...

    SvaraRadera