lördag 6 februari 2010

Monas mumsiga bröd

Jag är på helgresa. Besöker en bekant som bakar det allra mest underbara bröd. Men ska jag få ta med mig receptet hem. Vilken tur! Det känns som en skatt.

Baka Monas grova bröd:

1 l fil och 2-3 rivna äpplen blandas i en skål.
I en annan skål blandas:

13 dl vetemjöl
4 dl havregryn
2 dl linfrö (fast det hade faktiskt Mona strukit ur receptet, jag får väl pröva både med och utan och se vad jag tycker blir bäst.)
2 dl solrosfrö
2 tsk salt
2 dl russin
5 tsk bikarbonat.


Blanda ihop innehållet i de båda skålarna.
Lägg degen på en plåt klädd med bakplåtspapper. Platta ut.
Grädda i 175 grader´i en timma och tio minuter.

Brödet blir mörk brunt, solrosfröna gröna. Och det blir helt enkelt underbart gott.

2 kommentarer:

  1. Ska jag absolut testa!!Antar att det går att köra i matberedare?

    SvaraRadera
  2. Tror jag säkert, även om Mona gjorde det snabbt för hand.

    SvaraRadera