onsdag 9 juni 2010

Sommarprat på en cykel

Årets sommarpratade är utsedda. Det är ingen nyhet längre. Jag sitter och tittar på namnen och funderar på vilka jag ska hinna lyssna på. Vissa av namnen gör mig nyfiken. Skulle bra gärna vilja höra Natasha Illum Berg, professionell storviltsjägare och författare. Jag har läst hennes bok Floder av röd jord. Jag är så nyfiken på Afrika. Jag vill höra henne berätta. Professorn i företagsekonomi Micael Dahlén har jag ju träffat i verkligheten. Vill höra honom också. Och Eva Dahlgren. Och Meta Velander. Och Annika Östberg, den enda som enbart presenteras med sitt namn och inte med en liten etikett om varför hon är känd. Amerikansk fängelsekund? Mördare? Nej det var hon inte. Medhjälpare till mord kanske. Det är nog bäst utan etikett.
Man kan få sms-påminnelse när det är den man vill höras tur. Men problemet med sommarpratarna är att det sällan är de som man tror som är intressantast att lyssna till. En Någon som man absolut inte har något intresse av visar sig vara både rolig, intelligent och med en berättelse man inte förstår att man kan ha levat utan tidigare. Jag är glad att de går att ladda ned. Jag kan lyssna till dem på väg till och från jobbet när jag cyklar. Det kommer att förgylla mina dagar! Länge leve sommarpratarna!
Noterar att inga politiker kommer till orda i sommar. Förmodligen klokt ett valår. Det är ju inte politisk propaganda vi sommarpratarälskare vill höra.

Sveriges radiolänk till sommarpratare

2 kommentarer:

  1. Det där är ju PERFEKT! Bara du inte blir så inne i pratandet att du inte hör trafiken...;-)

    SvaraRadera
  2. Trafikoljudet är omöjligt att ta bort. Ens om man vill. Träffade en bekant på Tranebergsbron i morse. Vi gick åt sidan, stod nära varandra och hojtade för fulla muggar.
    Jag kan inte skruva upp mobilen högre än billjudet. På gott och ont. Förmodligen mest på gott. Man ska vara rädd om hörseln.

    SvaraRadera