söndag 6 juni 2010

Beijing eller Peking och fel foto för visumet

Kärt barn har många namn.
Få städer har haft så många namn som Peking.
Ji, Yan (svala), Youzhou, Yanjing (svalornas huvudstad), Zhongdu (mittens stad), Dadu (stora huvudstaden) eller Khanbalik (khanens stad på mongoliska. Så blev staden känd i Europa genom Marco Polo). Och slutligen Beiping, Peking - eller Beijing.

Anna, ett svar på Din kommentar: I centrala Peking bodde 7,6 miljoner människor 2007. I hela storstadsområdet 17,43 miljoner. Allt enligt Wikipedia.

Min visumansökan togs inte emot på ambassaden. Efter en dryg timmes väntande, kom jag fram till luckan där man skulle lämna in ansökan. Det krävs ett foto på riktigt fotopapper. Jag som nyss ansökt om nytt körkort med foto på vanligt skrivpapper, undrade varför.
- Ambassadregler, svarade den hårt blonderade svenska damen i luckan.
Jag tolkade det som att hon inte hade en susning om varför och frågade snällt inget mer. Hade ju haft en föraning om att det kunde bli så och var inte ute efter att argumentera. Måste jaga en fotoautomat nu.

4 kommentarer:

  1. wow!! Bara innerstaden lika många invånare som hela vårt land!! Och i hela staden ännu mer än alla skandinaver tillsammans! Wow!! hur FUNKAR allt i något så stort? Vi har ju massor landsting och supermånga kommuner och två riksdagar för att besluta och hålla ordning på samma antal människor. Wow! Snacka om storstad. Stor som två LÄNDERS (invånare)

    men fotoautomat?? Jag tror att de inte längre finns. Jag letade i flera år men gav upp för två år sedan. Berätta när du hittar!

    SvaraRadera
  2. Två riksdagar?

    Gick till en fotohandlare. Kan berätta att inte heller de växer på träd numera.

    SvaraRadera
  3. ja två länder som stiftar lagar, två valda församlingar ( riksdagar, men jag vet inte vad det heter i norge. Stortinget?) för typ 10 miljoner personer var, med skilda lagar.
    näj, jag vet att fotohandlare också är utrotningshotade. himla synd. hantverk är så häftigt. när någon är special-duktig på en enda sak. typ ta porträtt foton för pass.

    SvaraRadera
  4. Kinesiska ambassaden har alldeles nyligen skärpt kraven på just fotot för visum till Kina. Tidigare har man godkänt utskrifter från skrivare men nu ska det vara ett riktigt "passfoto".

    SvaraRadera