tisdag 15 juni 2010

Feel good litteratur från Kina eller tillbaka till traditionerna

En kinesisk bästsäljarförfattare är i Stockholm.
Jag som ska åka till Kina studsar högt när Svd har en helsida om Yu Dan, professor i medie- och kommunikationsvetenskap. Det är hon som skrivit boken om Konfucius, som sålt som smör i hemlandet och nu kommer ut på svenska.

Om jag förstår det hela rätt, så är vägen till lycka, arbetet med att bli en god människa. En respektfull, tolerant, lojal och uppriktig, klok och generös människa. Och är det svårt, får man låtsas; typ: fake it till you make it.

Jag kan förstå det. Jag kan till och med gå med på det.

Länk till Svd:s artikel

2 kommentarer:

  1. redan för 15 år sedan började folk i Kina slänga sig över böcker om/av ( andra har skrivit ned vad han sagt) och man anade redan då att fler hade boken om/av konfucius än maos lilla röda. Så bara man är samhällsintresserad ska man läsa. ( jag gjorde då för 15 år sedan). Mycket intressant, roligt och ja; det stämmer som du antar, men han satte också studier - att ständigt förkovra sig genom studier (hela livet) som allra högst. Och att vara hövisk mot alla. Han formulerar ( lär ut) detta på ett underbart roligt sätt ( om man ser det så, jag gör). Men det roliga med honom är att han först var typ vördad ( statstjänsteman) , men sedan kom i kejserlig onåd och blev så bitter! ( men det tycker jag också är kul. det är lätt att följa när han över går från att vara stor och vidsynt till att bli sur och bitter. Se alla är vi människor! Även konfucius. ( namnet har minst fem olika stavningar och uttal. KungFuTzius är ett. )) Men själv klart borde alla som bara är lite samhällsintresserade läsa! för man har mycket att lära ( och kommer skratta mycket, för allt är inte höviskt somligt är smått småttigt)

    SvaraRadera
  2. andra namn på honom:
    K'ung Ch'iu, K'ung-Fu-Tzu, Kon-Fu-Tze
    TIPS! LÄs den lilla behändiga "Samtal med Konfucius" på svenska från 1949. Det jag fann var lustiga motsägelser, snarlika den mängd sådana som ock Jesus lär ha sagt. Jag tycker motsägelser som sägs ha kommit från en person gör den mänsklig. Min bild av Konfucios är en mycket klok och lärd man, månne ock pedant och storsint samt inte minst mänsklig. Men så blir det väl när tiden går efter kloka män. nog. Han tryckte hårt på lydnad också om jag minns rätt.
    Nu drar jag mig till minnes hans älsklingslärjunge som försöker få honom att säga vem som är klokast av olika män. (motsvarande finns i Bibeln GT, lika konfunderad blir man men annan riktning). Och han svarar den som är glad och (festar och) spelar på sitt stränginstrument.
    Som sagt; läs av det som konfucius sagt! Han samtal finns nedtecknade. Man har mycket att lära, somligt att skratta åt och en hel del att fundera på. ( något är helt utan sammanhang, grund, men igen; så kan det bli med åren, kulturen ändras och man minns inte symbolspråket. Kanske själva det av kinesiska språk är svårt få till västerländskt tänk? Månne.)

    SvaraRadera