måndag 7 juni 2010

Opening Hours för visumansökan

Monday to Friday morning 9:00-11:30 (except public holidays).
Under denna tid kan man lämna in ansökningar om visum och sedan komma och hämta handlingarna man lämnat in.

De som bor på landsbygden (inte i Stockholm alltså) kan skicka sina visumansökningar till ambassaden.

Men som skriven i Stockholm finns regeln att man ska lämna in ansökan på ambassaden och inte skicka in den.

När jag var på ambassaden hade jag nummerlapp 499. Mannen med nummer 491 tog tid. Han sa att han stått och väntat i över en timme. Jag kollade inte. Jag läste en bok. Hade bestämt mig för att inte irriteras.

En annan man var där för att hämta sitt visum som var klart. Han hade lämnat sin ansökan en tisdag och då hade det inte varit kö alls.
- Det är nog alla de där resebyråerna, trodde han.

Unga kvinnor och män som kom och lämnade raddor med ansökningar på samma gång. Då släktes lampan för nummerlappar och den tändes inte förrän damen som tog emot ansökningarna gått igenom raddorna.

Jag börjar förstå erbjudandet på webbsidor som Mittensrike (se tidigare blogg här.) dit man kunde skicka sitt pass för att få hjälp med anskaffandet av visum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar