söndag 5 september 2010

Glada nyheter i min morgontidning

Det var flera stycken glada nyheter i min tidning i morse. Bilden på den katalanska teatergruppen La Fura dels Baus var en av dem. Jag kan se koreografier framför mig när jag ser den häftiga bilden. Hoppas de kommer till Stockholm.

En annan lite rolig notis var att Jennifer Saunders, mamman i Helt hysteriskt, ska skriva manuset till Spice girls-musikalen Viva forever. Visst känns det logiskt.
Det citeras att Saunders är "stormförtjust och skräckslagen".
Idén till musikalen kommer från Judy Cramer, det vill säga kvinnan som fick Björn och Benny att satsa på musikalen Mamma mia. Jag tycker att det verkar lovande.

Att Yussou N'dour efter lång kamp får starta sin egen tv-kanal gläder mig också.
Youssou N'dour är en härlig senegalesisk musiker som redan driver en radiostation och en tidning, med kritisk inställning till Senegals regering.

Sist men inte minst: forskare arbetar med att utveckla robotar inom vården. Det låter väl sådär, men en robot ska kunna hjälpa dementa att hålla reda på borttappade saker. När man frågar en gång i minuter efter sina glasögon, svarar roboten snällt.
I like! Vilken lisa för Sambo, om vi köpte en sån. Jag behöver inte några glasögon, men allt annat jag behöver som jag inte har någon aning om var jag har.
Sambo som har ett härligt bildminne, brukar faktiskt kunna scanna av sin inre bild och upplysa om var nycklar, plånboken, väskan, mobilen eller vad det nu månde vara är. Men det skulle vara skönt att slippa plåga honom med detta hopplösa och ofta förtvivlat stressade problem.
En robot vill jag ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar