torsdag 2 september 2010

Sportsmitare

Jag har en kompis som är sportsmitare. Nu undrar Du förstås vad det är. Det är en person som undviker sport i alla former, både utövande och tittande.
Min kompis ligger helst på soffan och äter praliner, säger hon. Men det är inte riktigt sant. Jag vet att hon jobbar som en gnu på sitt ansvarsfyllda jobb, har en kliniskt rent hem och en jättefin trädgård. Hon har att göra ändå. Men även om hon är aktiv är hon en sportsmitare.
Sportsmitare är inskickat som "nyord" till Institutet för språk och folkminnen; språkrådet. Många förslag på nya ord är det. Till exempel verbet "koma" som betyder mycket trött. Jag var så trött att jag komade.
Fler förslag på nyord finns på http://www.sprakradet.se/7137

1 kommentar:

  1. Koma är för mig ett tragiskt ord. Bra mycket mer än "trött"... Men sportsmitare var kul!

    SvaraRadera