torsdag 22 april 2010

Jupiter



Jag läste att Jupiter inte har någon fast yta utan är sammansatt av lätta gaser (- väte utgör 90 procent). Det var i Illustrerad vetenskapnr 3 år 2010. Min världsbild ställdes på ända.
I skolan fick jag lära mig att längst inne under Jupiters gasmoln fanns ändå en fast kärna. Annars skulle det inte vara en planet. Så är det alltså inte. Men trycket är så  starkt att man om man försökte ta sig igenom "planeten" skulle man krossas av det.
Jupiters diameter är 143 000 km, planeten är elva gånger bredare än jorden. Det runda ögat, så utmärkande, är en virvelstrorm, två gånger större än jorden.
Jag trodde att Jupiter hade två månar, Io och Europa, för att jag råkade kunna deras namn. Hittills har man upptäckt 63 stycken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar