tisdag 13 april 2010

"Själv" ersätter "ensam"

Ett nytt språkbruk identierades i Svenskan (SvD) härom dagen. Ett regionalt uttryck breder ut sig. Ordet "själv" har kommit att ersätta ordet "ensam" allt oftare.
Allt färre går ut och äter ensamma, de går ut själva. Vem skulle vilja gå ut och äta ensam? Inte jag. Det låter ursorgligt. Men att gå ut och äta själv, gärna med en bok till sällskap, det kan jag visst tänka mig.
Förmodligen liksom ganska många andra stockholmare - de många singelhushållens stad. Symtomatiskt verkar språkbruket ha uppkommit i Mälardalen och sprider sig nu i vidare cirklar.
Jättebra tycker jag! Idag kan en kvinna (och en man för den delen) resa själv - utan hjälp av någon partner. Jag kan njuta av mig själv och Du av Dig. Varför ska man då känna sig ensam? Förresten kan vi ha skoj, Du och jag, när vi är själva också.

Själv - ohjälpt, enligt Nordstedts Stora svenska ord boken. Ensam - utan sällskap av någon annan ofta med avsaknad av hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar