onsdag 3 november 2010

Den motvillige monarken

Genom en bloggares blogg kom jag över en ny bloggadress. Där läste jag idag en rimmad kommentar om den nya skandal(?)-boken om kungen:

Skandaler är näst bröllop opium för folket
speciellt när det vankas högdjur bland smolket.
Är det rätt att i bok hänga ut en offentlig person
kan det bli en hyfsat sanningsenlig version?

Ja, det var bara första versen. Men jag tyckte den var bra. För man funderar ju. Är det rätt. Läs hela dikten på http://barasaras.bloggplatsen.se/.

När jag går förbi en vägg med löpsedelar vänder jag bort blicken. Jag vill inte se. Alla vet att så mycket är förvridet. Och det som av en händelse skulle råka vara sant, vill jag ändå inte ha att göra med. Jag har inte med otrohetsaffärerna, knarkeriet, och släktfejderna att göra. Jag tycker att bara åsynen drar ner mig i ett elände. Men detta med kungen, det är lite spännande. Jag tror jag vill läsa det själv. Eller vill jag verkligen det?







Skulptur av Kjell Nilsson

Jag utgår nu ifrån att det handlar om maktmissbruk, alkoholmissbruk och kvinnoaffärer. Vill jag verkligen läsa om det? Njäj, det vill jag inte. Tror jag. Men jag skulle kanske vilja läsa om hur kungen lyckas sopa rent framför sin dörr efter diverse - jag höll på att skriva allmänmänskliga synder, men maktmissbruk alkoholmissbruk och diverse kvinnoaffärer, de senare í synnerhet inte då pengar kan vara inblandade,  kan nog inte sägas vara en allmänmänsklighet, försyndelser är nog ett bättre ord. Dubbellivet är intressant.
Men varför är det intressant? Alla som håller på med maktmissbruk, alkoholmissbruk och kvinnoaffärer vill ha ett dubbeltliv. Och jag vill INTE läsa om dem. Det är alltså kungen som är intressant för mig. Varför då? Jag vet inte riktigt.

En journalist har blivit avstängd från sitt vik på Sveriges radio, enligt Svd, för att hon är en medförfattare. Det gör inte boken mindre intressant i mina ögon.
Fast jag vet ju faktiskt inte om boken handlar om maktmissbruk, alkholmissbruk och kvinnoaffärer.
Ska Du köpa den?

4 kommentarer:

  1. Tja, kanske när den kommer som pocket.
    Säkert är det så att kungen har gjort ett och annat som inte är helt rumsrent. Varför skulle inte han, när så många andra...?
    Alla har väl ett eller flera lik i garderoben, har inte du?

    SvaraRadera
  2. näej jag ska inte köpa boken. Det finns det som är viktigt och det som är oviktigt. Om uppmärksamheten hos massan sätts på något såhär oviktigt blir det lite läskigt. för då kan viktigt passera förbi utan att få uppmärksamhet.
    Fy bubblan vad småaktigt folk är. ibland. Varför ägna sig åt små skitsaker när det FINNS viktiga saker? Livsstilsfrågor till exempel. Och om man har hittat rätt på livsstilen; är det därför man vill gotta sig åt och i skit? För att man är så nöjd med allt man själv gör och är? Är det därför? Kan man inte gå på en bra teater eller läsa en god roman då i stället? Eller varför inte; kolla in god konst? Jag såg den fina skulpturen i bilden. Är inte konst viktigare än en sådan skitlöjlig bok om nonsens? Eller nationalekonomi? Eller filosofi? Kanske rentav. FINNS det verkligen inget vettigare att lägga ner tanken på?????
    Fram för storhet. I tanken. I synen. Och bort med småttighet och trångsynthet.

    SvaraRadera
  3. Jag säger bara läs Calle Rockbäcks blogg. Han säger allt. Calle Rocksbäck är Lommas egen världsreporter. http://callerockback.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. jaha nu har jag läst. Vad skulle jag förstå? Att det finns B? Kände bara lååågvatten. Men jag är antagligen bara dum i huvudet som inte fattar. Jag har av någon konstig anledning fått självkänsla. Så jag hugger åt höger och vänster. Som om jag aldrig förr i hela livet sagt ifrån ( har jag väl inte heller), men nu plötsligt gör jag. Och det med emfas... Eller.. det kanske bara är hormonerna som har gjort mig till en klimakteriekärring. Är man på hugget jämt då? Som om man aldrig sagt ifrån under hela livet och som 50 plus fyllda så ska man reparera dessa 50 år??
    Fram för starka damer. = klimakteriekärringar? Ja, om det är så; fram för klimakteriekärringar.

    SvaraRadera