tisdag 2 november 2010

Elin Rombo får pris för Figaros Susanna

Jag skrev ju att hon var bra! Härligt att hon får pris för sin prestation!
Så här skrev jag på bloggen när jag sett Figaros bröllop:
Hon sjunger som en ängel. Det gör hon. Men hon är så mycket mer. Det är gestaltningen av Susanna som fick mansrollerna omkring henne att fullkomligt blekna. Jag ville bara se Susanna, gestaltad av Elin Rombo.
Det är Såstaholms scenkonstpris till Höstsols minne som i år går till operasångerskan Elin Rombo för sin roll som Susanna i Mozarts Figaros bröllop på Kungliga Operan. Förutom äran av ett pris med historiska vingslag, får Elin ta emot de 50 000 kronor som gör priset till ett av Sveriges största i sitt slag.

Juryns motivering till pristagaren lyder:
Genom sin tolkning av Susanna i Mozarts "Figaros bröllop" på Kungliga Operan visar Elin Rombo att hon är en fullfjädrad scenartist, med den unika förmågan att tolka roller och att kommunicera med publiken på ett ovanligt levande sätt. Juryn har därför valt Elin Rombo till 2010 års mottagare av Såstaholms scenkonstpris till Höstsols minne.

- Det är en överväldigande ära att bli lyft ur mängden bland så många duktiga scenkonstnärer. Jag står lycklig och ödmjuk inför att tilldelas ett pris av en sådan namnkunnig jury. Att få sätta mitt namn på en dörr i detta historiska hus känns helt fantastiskt!, säger Elin Rombo på Såstaholms webbplats.
Priset kommer hon att få ta emot nu i november.

Läs mer om Figaros bröllop och Elin Rombo på denna blogg.

Här är ett reportage ur Östnytt SVT Play:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar