söndag 14 november 2010

En alldeles lycklig morgon

Vad glad jag blev! Jag läste min morgon tidning och blev - ja, glad. Det gör mig varm inombords att läsa att Burmas demokratiska galjonsfigur Aung San Suu Kyi har släppts fri.  Det finns hopp om att hon ska få träffa sin son. Och kanske kommer hon att få träffa sina barnbarn, för den allra första gången.

Och vad glad jag blev att läsa om Robins Söderlings framgångar. Plötsligt är han världsfyra på tennis och hetast av alla stjärnor inför nästa veckas ATP-slutspel.

Sist men inte minst gläder jag mig åt Merete Mazzarellas understreckare "Är lyckan ett varmt bubbelbad". En genomgång av lyckoforskning. Först kommer det som verkar ganska självklart.
Välbeställda är i alla länder lyckligare än fattiga, friska lyckligare än  sjuka, människor med jobb lyckligare än arbetslösa. De som åtnjuter politisk frihet är lyckligare än de ofria. De som har goda nätverk är lyckligare än de ensamma. Gifta tenderar att vara lyckligare än ogifta - bortsett från i Ryssland.
Sen det som är lite paradoxalt:
...den så kallade Easterlin-paradoxen, som innebär att lyckonivåer inte alls ökar i takt med inkomstökningar...
Och det tveksamma: psykologen Daniel Gilbert som har funnit att människor med barn är olyckligare än människor utan barn och att de först blir lyckliga när barnen flyttat hemifrån.
Merete Mazzarella kommenterar:
Vad vi måste lära oss är ju att man inte kan bjuda in något nytt i sitt liv utan att balansen rubbas, åtminstone för en tid. Vi måste inse att det finns en konstruktiv oro, kanske rentav stunder av ångest som inte ska medicineras bort utan betraktas som en existentiell åksjuka, som ettt tecken på att vi är stadda i utvecklingen.
Hon avslutar med några ord ur Aldous Huxleys "Du sköna nya värld":
Jag vill inte ha bekvämlighet, jag vill ha Gud, jag vill ha poesi, jag vill ha riktiga faror, jag vill ha frihet, jag vill ha godhet, jag vill ha synd.
Och lägger lägger till dessa egna rader:
Tjänstemannen konstaterar än mer förvånat att han kräver rätten att vara olycklig. Kanske det är en rätt vi alla ska kräva.
Fast jag är lycklig. Svindlande glad. Och vet Du varför? Jag har fått mitt morgonkaffe och jag ska gifta mig på lördag.
Länk till Merete Mazzarellas understreckare

2 kommentarer:

  1. Hmmm! För att göra en lång historia kort:
    Bättre rik och frisk än sjuk och fattig.

    SvaraRadera
  2. Ja! Men viktigast av allt är friheten. Jag tror ju på det, men vet inte om alla håller med. När man ser olika samhällsformer är det så lätt att döma utifrån det svenska/västerländska perspektivet innan man över huvud taget vet hur folk tänker och funkar.

    SvaraRadera