tisdag 16 mars 2010


Hela förra veckan var jag i Portugal. På Algarvekusten, alltså Portugals södra kust, helt nära Spanien.
På bilden som är taget från balkongen syns Spanien på andra sidan floden som till höger utanför bilden mynnar ut i Atlanten.
Jag var där för vilket år i ordningen vet jag inte. Jag har varit där på träningsläger som löpare och jag har varit där som löpledare för Team Stockholm Marathon. Denna gång var jag där som yogaledare för Friskispressen.
Den lilla orten Monte Gordo (ung. Den feta kullen) känns som ett andra hem vid det här laget. En vår utan en resa dit vore mycket märklig. Vid en handuppräckning veckans första kväll visade det sig att mer än hälften av de svenska gästerna hade varit där tidigare. Det är med andra ord inte bara jag som kommer tillbaka.
Läs om Friskis och Svettis träningsveckor på http://www.friskispressen.org/. Här finns både en lång rad bilder och information om Friskis verksamhet. Jag är med på ett par bilder. Bland annat vitklädd inför yogan klockan sju på morgonen.
Läs mer om Team Stockholm Marathons (TSM) träningsläger på http://www.teamstockholmmarathon.se/. Även där finns en massa bilder. Sambo Rune är med i blå T-shirt som löpledare.
Fast det går utmärkt att bara åka till Monte Gordo utan Friskis och utan TSM. Resebyrån Springtime Travel står för resor dit - och träningsresor runt om i världen. Och de har börjat marknadsföra allt fler resmål med samma lyckade upplägg som i Monte Gordo. Kolla på http://www.springtime.se/.

2 kommentarer:

  1. Hmmm, är du sponsrad? ;-)
    Jag tycker det är jättekul att träffa likasnnade under lediga former, som I MG; men (som Tony Erwing säger) jag säger bara: Maten! Inget vidare tycker jag.
    Vad hadde ni för väder. Berätta!

    SvaraRadera
  2. Nix sponsring.

    Maten var snäppet bättre än vanligt (Det finns grader i helvetet) men jag var ute och åt hela tre kvällar och det blir lite mer omväxling.

    Vädret var ok, men sol bara näst sista och sista dagen. Bra att träna i. Inget regn. Fast vintern har varit jobbig även i Algarve. Delar av naturreservatsskogen var översvämmad. Vi tog oss runt vattensamlingar upp i skogen och träffade på så sätt de många myggen som kläckts. De som sprang, sprang bort ifrån myggorna, men jag var stavgångsledare och hann inte riktigt undan.

    Det ballaste med denna resa var att trots att det var fler Spring Timeresenärer än jag är van vid, fanns inte en enda gnällspik. Alla var positiva och glada. Nästan in absurdum.

    SvaraRadera