lördag 6 mars 2010

Resor och biltrafik

Planerar en resa till Portugal. Läser reseinformation på en webbsida som hör till Sveriges ambassad i Lissabon. Där står att Portugal är generellt ett tryggt resmål, men att normal försiktighet bör iakttas. Det kan man väl leva med. Det är väl som här hemma ungefär.

Det står också att landet är beläget i en seismiskt aktiv zon där jordskalv förekommer. Okej, nu tänker man ju direkt på Chile och Haiti. Inte så bra... Den senaste stora jordbävningen ägde rum 1755. Det har varit lugnt länge. Hoppas marken fortsätter att ligga stilla den ynka vecka som jag tänkte vara där. Vore höjde av otur annars...

Under sommarmånaderna förekommer skogsbränder. Jag ska fara dit på snart. Det är lugnt!

De sanitära förhållandena i Portugal är goda. När det inte är strejk ja... Hm. Vi får väl se.
Vattenledningsvattnet är klorerat, men ofarligt att dricka.
Låter bra.

Den största hälsofaran är trafiken. Portugal intar procentuellt en topplacering i Europa vad gäller antal olyckor.
Jag förbereder mig.

3 kommentarer:

  1. Strunta i att åka bil - ta dig fram till fots på vägar där bilar inte är tillåtna:) Ha det så skönt - hoppas att mimosan (?) blommar och doftar fantastiskt.
    Kram Marie

    SvaraRadera
  2. Jaså, du ska till Portugal. Man får väl hoppas på väder då. Bra i bästa fall.

    SvaraRadera
  3. J... också. Jag begriper inte hur man svarar på kommentarer på min blogg. Men nu har jag skapat en gästbok där, så då kan ja kanske svara där - vi får se.

    Varför jag spårar vargar?
    Inte för att jaga (verkligen inte), och inte för att jag ingår i någon forskargrupp. Nej, bara för att jag tycker, att det är så häftigt med varg här nere i Stockholmstrakten. Vargar facinerar mig.

    SvaraRadera