torsdag 18 mars 2010

Michelangelos David

Jag tänkte att även du skulle vilja kunna jämföra Michelangelos David med Caravaggios Amor. Jag såg, som sagt, David när jag reste till Florens i fjol. Och jag såg honom på flera ställen. Det var förbryllande. Det visade sig så småningom att de två Davidar jag såg var kopior. Originalet har fått flytta in på museum. Kopiorna har med åren blivit lite medfarna och färgade. Kanske hade David gjort ett bättre intryck hel och ren - precis som du och jag. ;-)





















David står här på ett berg och ser ut över staden nere vid den meanderande floden.





















Här står han på torget, jag tror att detta är den ursprungliga platsen, i sin nästan gudomliga skönhet. Det finns ingenting hos honom som talar direkt till den som tittar på honom. Den lille David som besegrade jätten Goliath och blev judarnas konung, han behöver inte vara insmickrande.
Caravaggios Amor ger uttryck av att han vill bli älskad. Det är svårt att motstå tycker jag.
Bägge konstnärerna har för övrigt rykten om sig att ha varit homosexuella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar