söndag 24 oktober 2010

Bio igen, Himlen är oskyldigt blå ++++

Ett perfekt sätt att avsluta helgen. Jag Sambo och Son gick på bio. Den här gången föll valet på Himlen är oskyldigt blå. Sambo som är intresserad av Stockholms skärgård, Son är är bredare intresserad av film och så jag som på senare år lideslefullt kräver humor (trodde aldrig att jag skulle bli sån!).
Nå recensionerna som jag läst om filmen var hyfsade, Skarsgård fick bra kritik, medan Hannes Holm som gjort filmen fick minus för att han inte kunde låta bli att vara rolig.
Filmen handlar om Martin, en kille från Lidingö - fast i hyreshus, med en gravt alkoholiserad far och en ganska slokörad familj i övrigt. 1975 går han ut tvåan på gymnasiet. Han får sommarjobb i Sandhamn och dras in i seglarrestaurangens chef Gösta, en playboy i centrum av den svenska societeten, mörka baksida. Innan Martin riktigt förstår vad som hänt befinner han sig mitt i en av de största skandalerna i svensk kriminalhistoria. Baserad på den sanna berättelsen om det största narkotikatillslaget i svensk kriminalhistoria när den så kallade Sandhamnsligan sprängdes 1975. Utöver detta finner han kärleken.
Vad tyckte vi då? Jo, alla var nöjda. Jag tror vi enades om att Bill Skarsgårds rollprestation var bäst. Hans rollfigur Martin förändras verkligen under handlingen. Han blir vuxen.
Son berättade att även om en annan film gått upp tidigare med Bill Skarsgård, var detta den första långfilmen som han spelat in som vuxen skådis. Grabben är bra! Men det tycker jag att alla skådisarna är.
Peter Dalles jet setkung har en charm som är oemotståndlig. Elin Klingas Marketta, bra! Och så vidare. Men roligt? Nja. Fast utan den vilseledande recensionen hade jag kanske inte kommit iväg på just denna film.
Det fanns en tid när jag skydde svensk film för att dialogen fick det att krypa i kroppen på mig av falskhet. Nu är den tiden uppenbarligen över. Härligt!
Sambo säger att figuren Jet set-Gösta har varit ute på inspelningarna och kommenterat att så trevlig var han faktiskt inte... Det hade han hört av någon som hade läst det någonstans - eller hur det var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar