fredag 22 oktober 2010

Klara Lidén, svenskt stjärnskott på den internationella konsthimmelen

Med sin hittills största utställning i London, bra timat med konstmässan Frieze som lockar samlare och gallerister från hela världen, kan hon bara bli ännu större.
Nästa år är hon inbjuden till Moderna Museet i maj.
Jag hörde talas om Klara Lidén, en svensk konststjärna på den internationella konstscenen. Jag tittar runt på You Tube och Google. Klara Lidén är aktuell just nu i London med en utställning på konsthallen Serpentine. Där visas hela hennes konstnärsskap upp. Jo det ser lite häftigt ut. Lite svårt att ta till sig. Som Unheimlich manöver som Klara Lidén visade på Moderna museet 2007, där hon staplat allt som hon hade i sitt hem.
Som kommentar över vad som är mänskligt är det tankeväckande, vad är det som gör en människa? Vad är hemmet? Och så vidare. Njutbart - nja.
Konst ska inte bara vara njutbart.
Jag har heller ingen lust att köpa hem något ur den utställningen.
När jag läser recesenters texter om Klara Lidén, förstår jag att de tolkar in kommentarer om människan och urbaniteten. Det finns en video där Klara dansar konstigt i en tunnelbanevagn, en video där hon verkar ha brutit sig in hos någon och spelar på ett piano medan hon sjunger högt på olika språk.
Daniel Birnbaum, Moderna museets nyue chef har bjudit in henne till Stockholm i maj nästa år. Jag får gå och titta då och där. För att se på installationer på tidningsbilder ger knappast rätt känsla.
En bild som är fantastisk är denna, så vitt jag förstår kommer den ifrån en video av Lidén. Också på temat människan och staden. Kasta Macka heter den.















Det är inte alldeles lätt att hitta information om Klara Lidén som sägs vilja hålla sig i bakgrunden av sina verk. Lite info om henne finns i alla fall på Wikipedia på engelska. Engelska Wikipedia  Däremot ingenting om henne på den mostsvarande svenska.

En gammal recension i SvD har jag hittat om Lidén, från mars 2009 Klara Lidén i Svd 2009.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar