söndag 10 oktober 2010

Good Travel AB

En resebyrå för volontärarbetare.
Du betalar en slant och får köpa en resa för att åka och jobba.
Låter det tokigt?
Det kan det bli. Att konkurrera ut den lokala arbetskraften är ju inget vidare.
Samtidigt kan det vara mycket bra. Det tror jag i alla fall.

Så här skriver företaget Good Travel AB på sin webbsida.:
Över hela världen finns projekt som startats av entusiastiska individer som uppnår fantastiska resultat för att förbättra livet för människor och djur i fattiga och svåra livsmiljöer. För att fungera, även på en anspråkslös nivå, kostar dessa projekt varje dag. Dina pengar bidrar till att de ska fortsätta utvecklas och täcker kostnaderna för dig. Inkluderat allt, bidrag och upplevelse, förblir volontärresor en väl värd satsning!

Som som organisatör måste vi ta ut ersättning. Att driva vår organisation kostar i form av kontor, löner, reklam, etc. I gengäld levererar vi en välorganiserad och oförglömlig volontärupplevelse.
Jag läser i min tidning att Tv-profilen Linda Isacsson Lindorff är delägare i Good Travel AB. Jag hoppas att hon i behovet av att bevara sitt namn som gott varumärke ska vara nog garant för företagets goda intentioner.

5 kommentarer:

  1. min dotter reste för flera år sedan till Guatemala och lärde indianbarnen att tala spanska. Jag minns inte hur mycket hon betalade för det, men hon betalade resan till och från Guatemala, och sedan rätt dyr kost och logi per dag. För att verkligen hjälpa. Jag trodde jag berättat om det...
    Det är verkligt bistånd menar jag. Fast andra tycker jag är korkad som har haft den uppfattningen sedan hon var där.
    ungdomarna är mycket bättre på verklig moral (alltså i ordets rätta vida bemärkelse), än vi gamla bekväma slöisar som ska ha betalt för allt vi gör..

    SvaraRadera
  2. Kanske har Du rätt om ungdomar och verklig moral. Varför tror Du att verklig moral försvinner med åren?

    SvaraRadera
  3. hahaha... jag tror att vi ständigt måste jobba med att behålla den nivå vi en gång haft. Ständigt ha garden uppe mot Bekvämligheten, Äsch- göra- som -andra.
    När man är ung är kraften att se vad som är rätt och fel så mycket starkare. Därför är det väl jättedumt att det sitter 80-åringar i tingsrätten... De är avtrubbade. Tycker att domstolen är ett roligare sätt att underhålla sig än att läsa expressen. Kanske.
    Som ung orkar, vill man, gå mot strömmen för sin övertygelses skull. Som gammal släpper man alla gamla ideal och blir... grå. Man ser allt hela tiden från två håll och gärna från det bekväma.. Gärna ser vi utstickarna som fel. Vi är så himla sociala som gamla

    SvaraRadera
  4. Fast jag känner mig inte grå, fast jag inte är lika ung och vacker som jag en gång var(?). Och även om världen inte är lika svart-vit, har jag inte släppt alla ideal. Jag är bara lite mer pragmatisk. Tycker jag. Pragmatisk är kanske lite grått. Men inte helt fel, va?
    Dessutom tycker jag att nämndemännen i rätten ska vara av olika åldrar. En åttioåring och en tjugoåring och några mitt imellan vore väl fint i rätten.

    SvaraRadera
  5. okay då. Vi gamla är kloka. Och klart du är lika ung och vacker som du än gång var ( minst) .
    Men kolla in åldern på nämndemän i rätterna! KLart det ska vara alla åldrar, men det ÄR det inte! Det är mest sådana som sover, inte hör, inte ser ELLER eldar upp sig för de brotten som begås.
    ELLER politiker (före pensionsåldern) som bedriver politik i dömandet. Det är för all del bra att just sådana får lära sig vad som verkligen händer, vilka brott som begås och ur brottsövare och brottsoffer ser ut, varit med om. För får verksamma politiker detta i sin "utbildning" som politiker är det jättebra. Att få veta hur samhället verkligen är. På den trista sorgliga sidan.
    Men just vad gäller verklig moral så är min ståndpunkt att ungdomarna håller den högre. VI vet vad som är bra, men gör det inte ( orden står i bibeln, lästes nyss i alla kyrkor) . Många ungdomar gör det vi inte ids.. Det var det jag menade. Jag tycker ungdomar - i alla tider- är .. intressanta. Just för detta att de håller idealen högt. Med tiden så blir det svart/vita grått och vi slår oss för pannan hur vi kunde se i svartvitt innan. Och vi tycker oss SÅ mycket klokare ( och jo, man har chansen att bli det. Men.. alla kanske inte tar chansen)
    Nu ska jag pyssla mer med eko-filosofi och miljöteologi. Det där med ideal är viktigt. Och att skärskåda sina ... sätt som får en att agera eller inte.

    SvaraRadera