måndag 4 oktober 2010

Historier om Håkan Lans moped och lite till

Vet Du vem Håkan Lans är? En duktig och känd svensk uppfinnare. Han sommarpratade i somras. Ännu ett bidrag från podradion som jag vill dela med mig av.
Redan som barn gjorde Håkan uppseendeväckande saker. Medan andra barn åkte lådbil nedför backarna, byggde lille Lans en lådbil med motor som skulle ta honom upp för backar.
Håll med om att det är genialiskt. Klart att ett fordon skulle köra upp, det är ju jobbigare att gå uppför än utför...
I gymnasieåldern sådär, hade Håkan kommit i kontakt med Jacques Cousteaus undervattensvärldar. Wikipedia om Jacques Cousteau. Nu ville Håkan se samma saker. Han byggde en undervattensbåt. Som fungerade!
När Lans skulle göra värnplikten, hade militären hört talas om pojken som byggt en undervattensbåt. Lans placerades som assistent på forskningsanstalten. Förstås!
Men det var ju mopeden jag ville berätta om. Och egentligen två historier om den.
Den första kommer i morgon, Historien om när Håkan fick sin moped.

1 kommentar:

  1. Hej Marianne,

    Tack för ett trevligt referat, jag ser fram mot att få läsa det andra. Det var små anekdoter från barndomen som stannat kvar i mitt minne och som kanske bidragit till min avslutande slutsats i programmet om civilkurage. Om det fanns fler människor med civilkurage så skulle världen bli betydligt bättre.

    Bästa hälsningar,
    Tekn. Dr. Håkan Lans

    SvaraRadera