onsdag 6 oktober 2010

Första historien om Lans moped

Här kommer nu den första historien om Håkan Lans  moped. Eller ska man kalla den "Historien om den kloke fadern"?
När Håkan Lans nådde näst intill moppeåldern, ville han som alla andra ha en moped. Han frågade sin far om han kunde få en. Fadern sa att då fick han väl jobba ihop till en.
Håkan blev ledsen, för var skulle han kunna få för jobb?
Men under en middag inte långt efter sa pappan att han hade ordnat ett somarjobb till sin son.
Håkans min blev gladare. Och sommaren kom. Håkan började sitt allra första jobb.
Jag tror att det var hos en läromedelsproducent, men var det var var mindre viktigt än att det var. Lans berättar att det var roligt att jobba, att han lärde sig mycket.
När jobbet var avslutat fick han sitt hett efterlängtade avlöningskuvert. Det skulle räcka till en moped!
När han kom hem på kvällen till familjen, bad pappan att få se hur mycket han hade tjänat. Han tyckte att sonen jobbat duktigt och sa:
- Om pengarna inte räcker, skjuter jag till resten.
Som redan berättats om blev det en fin moped, som vårdades ömt. Men nu till poängen:
Många, många år senare, när den vuxne Håkan Lans av en slump sprang in i sin handledare från det där första jobbet fick han höra vilken klok far han hade haft.
För den där lönen - den hade fadern stått för.

Jag tänker att det var synd att jag inte hört talas om det tidigare. För jag kom aldrig på den idén. Som alla föräldrar ville jag att min son skulle sommarjobba. Men vi fastnade i frågan "var skulle grabben kunna få för jobb". Han fick jobba lite hemma, mot en slant. Det var nog bättre än inget jobb alls.  Men listig som pappa Lans var jag inte. Fast även min son verkar ju duglig, i alla fall. Om någon nu tror den stolta modern. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar