måndag 25 oktober 2010

Svårlöst språkgåta om hästar och tjurar utredd

Stut=snöpt tjur.
Stuteri=Ställe där det finns hästuppfödning.
Ekvationer som inte går ihop.
Jag har undrat sedan jag var liten hästtjej. Hur kan det heta stuteri? I går i Svd fick jag svar av Viveka Adelswärd!
Ordet stuteri hör inte alls ihop med ordet stut, skriver hon. Utan med det fornsvenska ordet stop som betyder flock av ston med hingst(ar).
I danskan och norskan finns ordet 'stod' respektive 'sto' kvar i just denna betydelse.
Det finns lösning på åtminstone somliga gåtor.

2 kommentarer:

  1. Ser man på!
    Rider du? Jag brukar ta en tur nån gång i veckan. Senast i lördags, då jag var avslängd (utan att ta skada).

    /Oldmolly

    SvaraRadera
  2. När jag växte upp bodde jag mer eller mindre i stallet. Nu är jag allergiker.

    SvaraRadera