fredag 8 oktober 2010

De talade om Tomas Tranströmer

Men det blev inte han som fick ta emot Nobelpriset. Söker på nätet efter dikter av Tranströmer. Varför är det så svårt att hitta? Klart att man ska köpa sina diktsamlingar. Men gör man inte det om man (du och jag och alla andra) tycker om en poet?  Jag önskar att alla poeter la ut sina dikter på nätet. Då kunde man (jag) dessutom se vilken samling som man (ja, jag menar jag igen) vill börja med. (Men jag tänker att även du kanske kan söka och se vad Du tycker om).
I en recension hittar jag en - åtminstone ett utdrag av en - dikt om ett träd.
Jag tycker om den.

Det går ett träd omkring i regnet,
skyndar förbi oss i det skvalande grå.
Det har ett ärende. Det hämtar liv ur regnet
som en koltrast ur en fruktträdgård.

1 kommentar:

  1. MYCKET Vacker dikt!!
    Såg det vackra programmet om JORD på kunskapkanalen igår. Och tänker på den underbart vackra franska dokumentören som hette Home för någon vecka sedan på Licensteven ( 1 eller 2) .

    SvaraRadera