torsdag 6 maj 2010

Bordsvisa för gifta männer

A. Min hustrus skål! för det hon är beskedlig.
B. Min hustrus skål! för det hon är mig kär.
C. Min hustrus skål! för det hon är så fredlig.
D. Min hustrus skål! för det hon ej är här.
             KORUS
Min hustrus skål! för det hon ej är här.
Hustru i sammanhanget går naturligtvis att byta ut mot partner, make, sambo, kille, tjej etc. Anna Maria Lenngren, 1754-1817, visste vad hon skaldade om. Så fru hon var. Utan svenskundervisningen i grundskolan hade fru Lenngren gått mig helt spårlöst förbi. Men hon verkar ha varit en skojig dam. Här är hennes:

Epitaf
Min hustru vilar här till värdlens sista dag.
Hon är i ro - och även jag.

1 kommentar:

  1. haha! Jag kan tänka mig att hon stack ut näsan rejält med den där visan! Och säkerligen sitt övriga leverne...:-)

    SvaraRadera