torsdag 13 maj 2010

Körsbärsträdgården
















Kungsträdgården blommar!
Varje år, omkring den här tiden, får asfaltstorget får liv. Det är vackert. 
Tillsammans med andra fotograferande par åt Sambo och jag middag, avnjutandes den underbara vyn av ett hundratal(?) blommande körsbärsträd. Jag är så glad att vi fick tid att se blomningen. Det är inte varje år vi lyckas.
Berikad av skönheten läste jag om Techovs Körsbärsträdgården. En gång i tidernas begynnelse gjorde jag en monolog ur den. Det är länge sedan. Jag mindes den inte, men jag mindes känslan av texten. Och jag mindes att någonting lät i slutet av den och att "min" karaktär kommenterade det.
Det var den judiska orkestern som lät. Den judiska orkestern.
Detta var före andra världskriget. Rysslands rika överklass kunde hålla sig med musik från en judisk orkester. Pjäsen uruppfördes den 17 januari 1904 i Moskva.
Vad säger det om det ryska samhället vid sekelskiftet?
Vad säger det om judarnas situation i Ryssland?

1 kommentar: