måndag 3 maj 2010

En halv byrålåda döda vänner

Hälften av mina vänner är döda.
Jag skall skapa dig nya, sa jorden.
Nej, ge mig dem istället tillbaka,
med brister oh allt, ropade jag.
Derek Walcotts dikt Sockerrör vid havet ur samlingen Sea Grapes.

Pingstförsamlingens second handbil hämtade mammas alla gamla möbler igår. Jag hann precis gå igenom den sista byrån innan de kom. En halv låda var fylld med urklippta dödsannonser, mammas vänner och bekanta och kända personer som betytt något för henne.
Min mamma var liten. 1.58 lång en gång i sin fulla prakt. På slutet lite mindre ändå.
Hur full av sorg över alla dessa människor måtte hon inte ha varit. Hur fick något annat plats? Så tänkte jag att det kanske var därför hon hade dem i byrån. För att slippa släpa dennna tyngd med sig jämt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar