tisdag 18 maj 2010

Woody Allen är emot döden. Han är ointresserad av att förlora.

- Min ståndpunkt i fråga om döden står fast: Jag är starkt emot den.
Det säger en ovanligt godmodig Woody Allen i en artikel från Cannes filmfestival av Jan Lumholdt i SvD från den 18 maj.
Allen är på plats, för att filmbolaget vill att han ska ge intervjuer.
- Det får folk att vilja se fimen, tror de. En bra film säljer sig själv, tror jag. Men vad vet jag.
Allen vägrar dock absolut att tävla med sina filmer. Som han förklarar:
- Jag har aldrig varit intresserad av att vinna något. Och ännu mindre av att förlora.

Allens drivkraft 
Han berättar om drivkraften i sitt kreativa arbete:
- Jag vill göra storverk och med den inställningen påbörjar jag varje film. Sedan, när allt är klart och ihopklippt så infinner sig alltid en viss motstulenhet. Jag ser bara misstagen och problemen och ångrar att jag inte i stället gjorde si eller så.
Han lyser upp en smula.
- Intressant nog är det just detta som får mig att gå vidare, att gå till kontorsmaterialbutiken och köpa ännu en jättepacke med A4-ark och sedan komma hem, full av lust att fylla dem alla med ord. Och så gör jag en ny film. Som misslyckas. Men nästa gång ska det lyckas. Vänta bara.
I nästa film är Carla Bruni med. Hon är ju en rätt spännande dam. Sedan den 2008 gift med Frankrikes president Nicolas Sarkozy. Så jag tror nog att jag kollar in hur Allens nästa mästerverk blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar