söndag 23 maj 2010

Bounce på Operan

















Jag var på balett. Vaktis och morgonfikagänget verkade tycka synd om Sambo som naturligtvis skulle följa med.
Jag älskar opera. När jag spelar det håller folk för öronen.
Jag spelar klassisk musik på radion där jag jobbar, när kollegor ska dela rum, byter de kanal. Finkulturen är uppenbarligen inte för alla.
Operan får stora bidrag. De statliga teatrarna får det. De statliga museerna lever till stor del på statsbidrag. På allas våra pengar. Problemet är att även om vi alla bidrar får inte alla del av dem.

Det ser ut att vara ett eget val om man vill få ta del av dem eller ej. Men är det verkligen det? Vad är det som får mig att njuta av ett musikstycke och någon annan att vilja hålla för öronen?
Bland ungdomar är det lätt att se hur musiken får definiera individen. Kläder och musik är viktiga som gruppmarkörer. Så är det även så för de något äldre. Hur ofta hittas till exempel en dansbandsförtjust storstadsbo?

Om finkulturen är "hemma" för vissa kretsar, är den långt ifrån andra. Nu resonerar representanter för finkulturen att om berget inte kommer till Muhammed får väl Muhammed gå till berget.
Engelska Nationalbaletten beger sig ut i ett köpcenter med Svansjön för att nå en bredare publik. Kommer de att lyckas? Nja, några som kanske är lite intresserade når de. Det tror jag. Jag tycker att det är ett roligt grepp. Det skulle dock inte imponera på vaktis och morgonfikagänget, som består av äldre män. De vill inte på några villkor definiera sig själva med balett.

Vid ombygget på Karolinska satsas stora summor på konst. Bland annat Aleksandra Stratimoirovics Färgbubbel på onkologiska kliniken. Lysande färgbubblor som rör sig i taket som ska folk att tänka på något annan under strålbehandlingar i ganska mörka rum. Där tror jag mötet uppstår.
En konstnär har tänkt till. Hon har valt att gå sin publik till mötes. Vad kan underlätta för patienterna just i denna situation?

Här få konsten möjlighet att "komma till" en ny publik. Här talar dessutom konsten direkt till publiken.
Jag skulle vilja säga att det krävs ett direkt tilltal för att nå ut vidare.

Kolla på Bounces publik. Via Bounce kan några gå vidare och utforskar dansens alla former. Även Svansjön i den klassiska tappningen.
Borde kanske Bounce uppsättningar tas upp på Operarepertoaren?

3 kommentarer:

  1. visste inte att du slog ett slag för opera! KUL!! Och klassisk musik! KUL!! Vi är visst mera lika än jag visste.

    SvaraRadera
  2. aha!!! Kan man LÄSA kommentarer också??? VIsste inte....

    SvaraRadera