lördag 23 januari 2010

Äh, inte funkade Mpembaeffekten i min frys


Klart man måste testa. Jag fick ju tipset om Mpembaeffekten. Läste också senare på länken här. Jag var redo. Tre gånger försökte jag med kallt respektive varmt vatten. Inte sjutton frös det varma vattnet före det kalla.


Det var inte helt lätt att visa att det var vätska i iskubsformen. Det är därför jag lutar den. För att tydligt åskådliggöra vilken form som hade kallt och vilken som hade varmt vatten i sig, hällde jag grön karamellfärg i det kylskåpskalla vattnet och röd karamellfärg i det kokande. Sedan väntade jag. Och när jag kollade igen så det ut så här:


Det kalla vattnet hade frusit. Det syns på att det inte flyter ut nedtill när iskubsformen lutas. Det varma hade ännu inte frusit. Det är fortfarande rinnande, lite trögare, men fortfarande rinnande.
Jag kunde luta formen mer utan att vattnet hotade med att snabbare rinna ur sin behållare än jag skulle hinna parera än innan jag ställde in formen i frysen tio minuter tidigare.

Detta var mitt tredje försök. Alla tre försöken visade samma sak.
Detta är ju mer logiskt än om det vore tvärt om, men jag har hittat mer på nätet om Mpembaeffekten.


Så här stod på svenska Wikipedia: "Mpembaeffekten är observationen av de fenomen att varmare vatten under vissa speciella omständigheter fryser till is snabbare än kallare vatten." och
"Aristoteles förklaring till fenomenet innefattade en fysikegenskap som han kallade antiperistasis som definierades som 'den förmenta ökningen i intensitet av en egenskap som resultat av att den omges av sin motsatta egenskap'". Länk här.
Men vad menas med under vissa speciella omständigheter?

1 kommentar:

  1. Hur ska man tolka det där? Luendrejeri alltihop? Undrar med vad som menas med "vissa speciella omständigheter"....Att det varma hade svalnat?

    SvaraRadera