lördag 2 januari 2010

För elefanterna i tiden - en databas på internet

Fotvård är bra. Även för elefanter. Asiatiska elefanter behöver generellt sett mer fotvård än afrikanska.
Tänk vad man kan lära sig på nätet! På elephant.se finns pedagogiska bilder och praktiska tips. Det är till exempel skönt för elefanten att få en pall med ett bildäck som kudde under benet som måste hållas upp medan fotvårdaren jobbar den fossingen.
När svensken Dan Köhl började arbeta med elefanter på sjuttiotalet, var informationen av skvallertyp djurhållare emellan. Det fanns ett behov av något mer. Den nya tekniken gav nya möjligheter, även om elefantskötare kanske inte var de första att tillgodogöra sig internet.
Dan Köhl var dock intresserad av informationsteknik. Efter en tid med maillistor startade han en site för elefantnyheter. Där samlar han och organiserar elefantrelaterade artiklar på nätet. I världens största elefantdatabas har han samlat information om 5542 elefanter. Där står om världens äldsta kända elefanter men också om den nyaste elefantungen.
Jag fascineras. Men till denna sida ville jag också ha en bra bild. Jag sökte på elephant på You Tube och se vad jag fann!

1 kommentar:

  1. Roligt att du uppskattar mina elefant sajter. Bästa hälsningar, Dan

    SvaraRadera