söndag 24 januari 2010

Fungerar, fungerar icke. Mer Mpembaeffekt.

Hur ska man tolka det där? undrar Ingmarie i en kommentar till mina misslyckade försök att bevisa att varmt vatten fryser snabbare än kallt.
Jag letar vidare på nätet. Och här är en som både har misslyckats och lyckats med försöket med Mpembaeffekten.

Här funkar det inte.
Men här funkar det.

Det finns många förklaringar till varför det ska fungera. Som att det varma vattnet dunstar och så småning om blir en mindre mängd vatten som ska frysas. Och - som jag skrev tidigare - att den reaktion som uppstår mellan det kalla och varma framkallar större energi som påskyndar processen. Jag har även läst att cirkulationen i det varma vattnet är större än i det kalla och att ju mer av vattenmolekylerna som kommer i direktkontakt med det kalla, desto fortare blir det is.

Men jag förstår ännu inte varför det funkade för dem på den andra länken ovan. Jag har bett om hjälp. En förskolepedagog har lovat att återkomma på måndag. Hon hade några papper på dagis om Mpembaeffekten.
Varför fick inte jag lära mig om Mpembaeffekten på dagis? Jag la pärlplattor och tiggde nötter av husmor i köket.

1 kommentar: