lördag 16 januari 2010

När man talar om trollen ståtar de på Nationalmuseum

Nu 400 år efter Michelangelo Merisi da Carvaggios död ska den allra första Caravaggioutställningen någonsin i Stockholm visas på Nationalmuseum. Bara två tavlor ska publiken få se, eller är det kanske ett konstverk av Caravaggio och en kopia? Om det tvistar de lärde.
Men film om konstnären visas i samband med utställningen på Italienska Kulturinstitutet i Stockholm och äntligen ska jag få veta om det är sant att hans verk blev censurerade på grund av änglarnas smutsiga fötter och jungfru Marias uppenbarelse i horans skepnad. Alltså naturalistiskt måleri med gatans barn som modeller...
Utställningen visas 21 januari till 14 mars.
Länk till Nationalmuseum här.
Länk till Italienska institutet här.

3 kommentarer:

  1. Det där hade jag ingen aning om! Att det var därför de censurerades. Spännande! Och du, tack för i dag!:-)

    SvaraRadera
  2. Tack själv. Jättebra föreläsning. Jag blir så stolt över vår grupp. Det blir skidåkning för mig idag. Konstigt nog är foten brukbar, men så ont som jag hade igår kväll vill jag inte ha i kväll. Tar det halvvackert med skidor.
    Kul med en kommentar här. Kram

    SvaraRadera
  3. Skidåkning är super för oss löpare! Vi behöver jobba mer över gränserna tror jag! Och jag håller med, jag är superstolt över våra fina medlemmar och det är en ära att få vara med i denna underbara grupp! :-)

    SvaraRadera