torsdag 28 januari 2010

Freud med kraft och vatten utan karamellfärg

Sigmund Freuds barnbarns självporträtt, världens dyraste blåtira, säljs på Sotherby's i London i februari. Tavlan är värderad till över 40miljoner kronor. Enligt Johan Hellekant på Svd är priset betingat av släktskapet med förfadern. Hellekant kommenterar även målningen av drottning Elisabeth som han menar är "så tilltufsad att hon ser ut att ha stigit ut ur en stenkross".
Ärligt talat jag tror att den svenske skribenten har fel. Lucien Freud har egen kraft i sin konst. I och för sig kanske till följd av släktskapet. Dessutom jag tycker att Bettan av England ser bra ut på målningen, hon har till och med fått ett hjärta i pannan - som ingen stenkross skulle ha kunnat åstadkomma. Men nu har jag ju bara tittat på målningarna som jag hittar på google. Vill Du också göra det så klicka här.

Dagens Mpembaeffekt: Nu har jag redeucerat karamellfärgen. Ifall den skulle vara boven i dramat. Ändå fryser det kalla vattnet före det varma. Tidigare om Mpembaeffekten på denna blogg här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar