fredag 8 januari 2010

Tidningsmarknaden växer där pepparn växer

När tidningsmarknaden dalar i varje västligt land, stiger den i Indien. Landet är näst efter Kina världens största tidningsmarknad. Läskunnigheten, som i dagsläget ligger på omkring 65 procent, ökar - vilket betyder en ännu större potentiell tidningsmarknad.
Det finns de i Indien som fördrar att läsa nyheter på Iphones, men ytterst få har råd med dylika. Tidningarna är däremot billigare än vad pappret kostar. De är reklamfinansierade i stort sett.
Teve är inget pålitligt medium, eftersom strömmen fungerar högst sporadiskt ute i byarna.
Tidningarna ges ut på olika språk. På hindi och andra stora språk som bengali, tamil och malayalam.
Engelska används bara av Indiens toppskikt. Men fortfarande är engelskspråkiga tidningen Hindustan Times en av de absolut största tidingarnarna med en daglig upplaga på omkring 1,2 miljoner. Hindustan Times är en tidning med anor. Den startades 1924 på Gandhis uppmaning för att Indien behövde en tiding som var mot det brittiska kolonialväldet. Gandhis son Devdas deltog i redaktionsledningen.
Och ja, det odlas peppar i Indien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar