måndag 25 januari 2010

Fröken, fröken, varför hade du övergivit mig?

Dagisfröken måste ha glömt mig. Jag stöter på igen. Håll tummarna för att barnövningarna om Mpembaeffekten dyker upp här på Mitt tak... i morgon. Tills dess söker jag vidare på nätet.

"Hot water freezes faster than cold water. Or does it?" Skriver Luther Martin på Voltage securitys sida och fortsätter: 0,01-gradigt vatten fryser förmodligen snabbare än 99,99-gradigt vatten, och en liten droppe kallvatten flryser förmodligen snabbare än större kvantiteter varmvatten. Men i vissa fall, och faktiskt i tillräckligt många för att göra det intressant, fryser varmt vatten snabbare än kallt.
Voltage Securitylänk här.

Jag funderar. Om jag tar rumsrempererat vatten och kokande kan jag få det varma vattnet att frysa först då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar